2012-11-23

Praktinės konferencijos „Kelionė į šaškių šalį“ apžvalga

Praktinės konferencijos „Kelionė į šaškių šalį“ diskusijos ašimi tapo projekto „Keliaukim į šaškių šalį“, kurį organizavo Vilniaus lopšelis-darželis „Ozas“, veikos ir įgytos patirties aptarimas.

Vilniaus lopšelio-darželio „Ozas“ direktorė Aidana Baravykaitė – Dagienė, sveikindama konferencijos dalyvius pastebėjo, kad organizuotas projektas susilaukė nemažai dalyvių ir ši konferencija taps gera pradžia tolimesniam šaškių žaidimo populiarinimui ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų tarpe.

Projekto „Keliaukim į šaškių šalį“ iniciatorė Irina Bušauskienė, džiaugėsi, kad projekto idėją palaikė gausus būrys bendraminčių. Projekte dalyvavo 15 Lietuvos ikimokyklinių ugdymo įstaigų, o į veiklos procesą įsitraukė 32 pedagogai ir šiuo žaidimu sudomino daugiau kaip 450 ikimokyklinio amžiaus vaikų bei jų tėvelių.

Praktinės konferencijos organizatorė, dr. Sigita Burvytė, pristatydama pranešimą “Šaškių žaidimo funkcijos vaikų ugdyme” teigė, kad šaškių žaidimas – tai puikus instrumentas, kurio pagalba gali būti ugdomi harmoningi vaikų charakterio bruožai:

  • Uždari vaikai mokosi žaisti ir bendrauti su kitais;
  • Nesavarankiški vaikai mokosi priimti sprendimus;
  • Dėmesio siekiantys vaikai mokosi pralaimėti ir pasveikinti kitą su pergale;
  • Smulkmeniški vaikai, mokosi prisitaikyti, pasikeitus taisyklėms.

Dr. Sigitos Burvytės teigimu, siekiant išugdyti harmoningą vaiko asmenybę, tėvai ir kiti ugdytojai turi pastebėti vienpusišką vaiko elgesį ir imtis tinkamų priemonių jį koreguoti. Šaškių žaidimas gali būti viena iš dominuojančio elgesio koregavimo priemonių. Tai žaidimas, kai žaidžiama pagal nustatytas taisykles ir visuomet vienas iš žaidėjų tampa nugalėtoju, tačiau vaikams pralaimėjimas labai sunkus psichologinis momentas, kurį reikia išmokti išgyventi, o išgyvenamas emocijas išreikšti socialiais būdais.

Įgyta projektinės veiklos „Keliaujame į šaškių šalį…“ patirtimi dalinosi Vilniaus lopšelio-darželio „Žiedas“ pedagogės. Projektą įstaigoje organizavo Diana Salivon, Rima Kazlauskienė, Irina Grigaitė, Laima Juciūtė, šia puikia idėja sudominusios “Vėdrynėlių” ir “Pakalnučių” grupių 49 ugdytinius ir jų tėvelius.

Vilniaus l/d „Žiedas“ Laisvalaikiu žaidžiame šaškėmis

Pasak pedagogių, šaškių žaidimas prasidėdavo anksti ryte, atėjus vaikams į darželį ir buvo mėgiamas laisvalaikiu, o vakarais tėveliai neatsisakydavo sužaisti vieną kitą partija su grupės vaikais. Rimos Kazlauskienės teigimu „užsižaidę tėveliai pamiršdavo, kad jau laikas eiti namo…“

Konferencijos metu, Vilniaus l/d „Žiedas“ pedagogės labai nuoširdžiai dalinosi įgyta patirtimi ir teigė, jog jų auklėtiniai gana gerai įvaldė šaškių žaidimo subtilybes ir kuomet dvikovoje susirungė pedagogės, vaikai tiesiog neleido joms žaisti, nes žaidimo stebėtojai – vaikai, negailėjo patarimų „dabar eik šia šaške“, apgailestavo „kodėl taip padarei…“ ir garsiai komentavo jų tarpusavio žaidimą.

Vilniaus l/d „Žiedas“ Lapės-snapės žaidimas

Konferencijos dalyvė Lina Nikalajevienė, Vilniaus raj. Buivydiškių vaikų darželio pedagogė, nusprendusi su ugdytiniais dalyvauti šaškių žaidimo projekte, susidūrė su keliomis problemomis: viena jų – nėra literatūros apie šaškių žaidimo organizavimą ikimokyklinio amžiaus vaikams; antroji – pasirodo, prekybos centruose nėra taip lengva rasti šaškių lentos ir šaškių. Galbūt tai ir paskatino Buivydiškių vaikų darželyje kurti savitą žaidimo atmosferą.

Linos Nikalajevienės auklėtiniai, 3 – 4 metų vaikai, šio projekto metu atrado pirmąją pažintį su šaškėmis, o kad jiems šaškių žaidimo pažintis būtų įsimintinesnė, linksmesnė, buvo nutarta stebuklingo burtažodžio dėka, užburti, t.y. „paversti“ šaškes į boružėles. Prieš pradėdami žaisti, vaikai ištardavo burtažodį:

Boružėle, lėk, lėk,
Tavo vaikai rėk, rėk.
Šaukšteliai nemazgoti,
Po suoleliu išmėčioti, BUM“.

Po žodelio „BUM“ žaidėjams uždedamos raudonųjų ir geltonųjų boružėlių karūnos, kurias jie patys ir pasigamino.

Pedagogė pastebi, kad sukurta neįprasta žaidimo atmosfera paskatino dar didesnį vaikų žaidimo smalsumą, jie stebėjo bendraamžių žaidimą ir nekantriai laukė, kada patys, pasipuošę karūna, galės išbandyti savo galimybes sportinėje dvikovoje.

Vilniaus raj. Buivydiškių vaikų darželis

Apibendrinant projekto veiklą, norisi pasidžiaugti, kad ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai turėjo galimybę patirti šio strateginio žaidimo privalumus, susipažinti su žaidimo taisyklėmis, dalyvauti draugiškuose turnyruose, kuriuose visada būna nugalėtojai. O pradedantiesiems juk svarbiausia yra pajusti žaidimo atmosferą, juk vaikų teigimu „Šaškės – tai draugystės žaidimas“.

Projektas „Keliaukim į šaškių šalį“ ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams tapo kūrybiniu procesu, kurį vainikavo surengti draugiški turnyrai.

Konferencijos metu išsakytos praktinės įžvalgos atskleidė, kad šaškių žaidimas yra ne tik sportas, menas, kūryba, tai puikus edukacinis instrumentas, padedantis koreguoti vaiko charakterį bei elgesį. Konferencijos dalyviams projektas „Keliaukim į šaškių šalį“ – tai pirmas žingsnelis, parodantis, kad pradėtas inovatyvus sprendimas reikalauja tęstinumo.

Parengė:
Irina Bušauskienė
Vilniaus l/d „Ozas“ auklėtoja metodininkė

Projekto dalyvių „Keliaukim į šaškių šalį“ kūrybiniai sprendimai

Vilniaus l/d „Žiedas“ Gaminame žaidimo lentą… Žaidimo lenta iš pienoplasto

Vilniaus l/d „Žiedas“ didelio populiarumo susilaukė vienkartinių indelių „šaškės“

Šiaulių raj. lopšelis- darželis „Nykštukas“

Akmenės raj. lopšelis-darželis „Gintarėlis“

Vilniaus lopšelis- darželis „Ozas“

Draugiško turnyro metu tarp Vilniaus m. ikimokyklinių įstaigų, turnyro dalyviai smagiai žaidė

Tauragės Martyno Mažvydo pagrindinė mokykla